Ben je op zoek naar dartpijlen. Wil je misschien je eerste set pijlen kopen of ben je aan vervanging toe? Hieronder vind je veel informatie over dartpijlen die je wellicht kan helpen in de keuze van een nieuw setje darts.
Opbouw dartpijl
Een dartpijl bestaat uit 4 belangrijke onderdelen:
- punt
- barrel
- shaft
- flight
Lees meer over:
–Punt
–Barrel
–Shaft
–Flight
–Afmetingen
–Gewicht
Punt
De punt kan verschillende lengtes hebben en is in verschillende kleuren leverbaar: chroom, zwart, maar ook exotische kleuren. Zo zijn er bijvoorbeeld punten die een soort regenboogkleuren hebben.
Daarnaast zijn er pijlpunten verkrijgbaar met allerlei soorten ribbels, freesrandjes of gelaserde patronen. Deze zijn bedoeld om te voorkomen dat de dartpijl uit het dartbord valt. Sommige pijlpunten zijn zo stroef dat je al heel snel je dartbord ermee beschadigd. Vooral met het uittrekken van de pijl trek je dan elke keer een klein beetje de sisalvezels stuk.
Pijlpunten zijn er in verschillende lengtes: 25, 26, 30, 32, 34, 35, 38, 42 en 45 mm. Als je aan een pijl gewend bent is het handig de punten te vervangen door punten van dezelfde lengte. Pijlpunten zitten in de barrel geperst. Om zelf punten te vervangen heb je een speciale punten zetmachine nodig:
Barrel
Het belangrijkste onderdeel van de dartpijl is wel de barrel. Deze bepaalt de grip, het gewicht en de gewichtsverdeling van de pijl. De barrel kan van verschillende materialen gemaakt zijn. Dit kan bijvoorbeeld messing zijn of tungsten (wolfraam). Daarnaast kan de barrel op alle plekken even dik zijn maar hij kan ook dikker zijn aan de voorkant of in het midden. Hierdoor zal de balans anders zijn en kan het zwaartepunt bijvoorbeeld meer richting de punt liggen.
De barrel is vaak gemaakt van tungsten. Dit is een hard materiaal met een hoog soortelijk gewicht. Het voordeel hiervan is dat de dartpijl relatief dun kan zijn terwijl het gewicht wel net zo zwaar is als bijvoorbeeld een messing pijl die veel dikker is. Voordeel van een dunnere pijl is dat je ze dichter op elkaar kunt gooien in het dartbord. Hierdoor zou het in theorie makkelijker zijn om 180 te gooien.
Het percentage tungsten staat vaak op de barrel aangegeven. Hoe hoger dit percentage hoe zwaarder het soortelijk gewicht en hoe slanker de dartpijl kan zijn. De tungsten pijlen zijn een stuk prijziger dan de messing of nikkelen variant. Als je het plaatje aanklikt kun je met een beetje geluk lezen “95%”. Dit is dus het percentage tungsten in deze barrel.
Ben je beginnend darter overweeg dan een goedkoper setje messing darts. Kun je al kleine “groepjes” op het bord gooien en gooi je regelmatig 100+ scores? Dan worden tungsten darts interessanter. Uiteraard blijft persoonlijke voorkeur altijd gaan voor alles! Gooi jij het beste met dikkere goedkopere messing dartpijlen? Gewoon mee doorgaan dan!
Bekijk op de volgende link ook eens hoe professionele darters hun pijlen vasthouden
Dartgreep bekende darters
Shaft
De shaft is er in vele soorten, maten en materialen. Samen met de barrel heeft de shaft veel invloed op de vlucht van de dartpijl. Vooral de lengte van de shaft heeft veel effect op de manier hoe de pijl door de lucht vliegt en hoe hij in het bord terecht komt. In het algemeen kun je stellen:
- als je pijl “hangend” in het bord zit is de shaft te lang of de barrel te zwaar voor jouw stijl van gooien
- staat je pijl teveel met de achterkant omhoog dan is de shaft te kort of de barrel te licht voor jouw stijl van gooien
Lengte shaft
Shafts zijn er in 5 verschillende maten: 28, 34, 39, 47 en 55 mm. Elk van deze lengtes heeft een eigen benaming. Zo zijn er de volgende lengtes: Extra short, Short, Inbetween, Medium en Long.
De keuze van het soort materiaal van de shafts is erg persoonlijk. Kies je voor aluminium, nylon of een andere kunststof? Het beste is om proefondervindelijk te bekijken welk type shaft qua materiaal en lengte het beste bij jou past. Afhankelijk van jouw gooistijl en de soort flight zul je uiteindelijk een voorkeur krijgen voor een bepaald type shaft.
Shaft met roterende flight
Een speciaal soort shafts zijn de shafts met een roterende top (spin top). De flights kunnen hierin vrij ronddraaien. Voordeel van dit type zou zijn dat de flight van de pijl die al in het bord zit wegdraait als je er een andere pijl tegenaan gooit. Hierdoor zou je de pijlen makkelijker dichter bij elkaar moeten kunnen gooien.
Flight
Flights zorgen voor draagvlak en zorgen ervoor dat de dartpijl met de punt naar voren blijft “zweven” tijdens zijn vlucht naar het dartboard. Flights kunnen onder andere gemaakt zijn van kunststof of linnen. De vorm van de flight heeft invloed op de manier waarop de pijl door de lucht gaat. Afhankelijk van jouw gooistijl: hard, zacht, met een boogje of strak, zal de ene flight beter bij je passen dan de andere. Ook hier geldt dat je dit het beste in de praktijk kunt uitproberen. Ben je beginnend darter probeer dan een paar verschillende soorten flights op de kop te tikken of te lenen bij andere darters of koop een assortiment met verschillende modellen.
De modellen flights die er zijn: Delta, Edge, Kite, Max Air, Pear, Slim, Standard, Standard klein, Vapor, Vapor S en Vortex. Je vindt ze hieronder in de afbeelding.
Afmetingen dartpijl
Voor steeltip darts geldt alleen een maximale lengte. De maximale lengte van een dartpijl mag volgens de officiële reglementen van de NBD niet meer bedragen dan 30,5 centimeter.
Gewicht dartpijl
Het maximale gewicht van een dartpijl mag niet meer bedragen dan 50 gram. Je zult dit gewicht eigenlijk nooit aantreffen. De meest gangbare gewichten zitten tussen de 21 en 27 gram. Over het algemeen kun je stellen:
- Gooi je hard, dan heb je een lichtere pijl nodig
- Gooi je zachter, dan werkt een zwaardere dartpijl vaak beter
Ook geldt natuurlijk weer: gooi met het gewicht waar jezelf het prettigst mee gooit!
Ben je benieuwd met welke gewichten de professionals darten? Bekijk dan het overzicht: gewichten dartijlen professionele darters.